Τέλος εποχής για τα … συμβατικά διόδια στην Εγνατία Οδό, σηματοδοτεί η έναρξη λειτουργίας του σταθμού στον Πολύμυλο Κοζάνης, του τελευταίου «παραδοσιακού», καθώς έρχεται το ηλεκτρονικό σύστημα, που εγγυάται έως και μηδενικές καθυστερήσεις και χρέωση αναλογική των χιλιομέτρων που θα διανύουμε, όπως τόνισε, ο αντιπρόεδρος και εντεταλμένος σύμβουλος της Εγνατίας Οδού, Γιάννης Τσακλίδης.Πάντως, μέχρι τη λειτουργία των ηλεκτρονικών διοδίων, που αναμένεται σε 1,5 χρόνο, οι οδηγοί θα έχουν… ελευθέρας στο οδικό δίκτυο της Εγνατίας Οδού, από τους Κήπους Έβρου, μέχρι και την Ηγουμενίτσα, με εξαίρεση φυσικά τα περίπου 70 χλμ. Βέροιας-Σιάτιστας, που καλύπτει ο σταθμός διοδίων στον Πολύμυλο.
Υπενθυμίζεται ότι, το κόστος διέλευσης για τα δίκυκλα και τρίκυκλα διαμορφώνεται σε 2 ευρώ , για τα Ι.Χ. σε 2,80, για τα φορτηγά και λεωφορεία και άλλα οχήματα με λιγότερους από τέσσερις άξονες στα 7 και με τέσσερις ή περισσότερους άξονες στα 10 ευρώ. Ερωτηθείς για το εάν η έναρξη λειτουργίας του σταθμού θα «δώσει και πάλι ζωή» στην παλιά, παραδοσιακή διαδρομή της Καστανιάς, που ναι μεν είναι ευχάριστη, αλλά με στροφές και επικίνδυνη, ο κ. Τσακλίδης τόνισε: «ας πάνε, εμείς απλώς σαν Εγνατία δίνουμε και στους οδηγούς την εναλλακτική διαδρομή».
Στο πλαίσιο αυτό, σημείωσε ότι «είναι δίκαιο όσοι χρησιμοποιούν την Εγνατία Οδό να καταβάλλουν ένα ποσό, δεδομένου ότι μόνο η συντήρησή της, μας κοστίζει 70 εκατ. ευρώ, σε ετήσια βάση».
Για την εγκατάσταση των ηλεκτρονικών διοδίων πρόκειται, άμεσα, το αργότερο μέχρι το τέλος του 2010, να προκηρυχθεί Διεθνής Διαγωνισμός, όπως επισήμανε ο κ. Τσακλίδης, διευκρινίζοντας μάλιστα ότι υπάρχουν και ελληνικές εταιρίες με την αιτούμενη τεχνογνωσία. Το σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων, που θα λειτουργήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στην Εγνατία οδό, πρόκειται σταδιακά να επεκταθεί και σε όλους τους αυτοκινητόδρομους, ενώ στα επόμενα χρόνια αναμένεται να είναι ενιαίο σε όλη την Ευρώπη.
Δέκα οι Σταθμοί Εξυπηρέτησης….και όχι 17
Με εντατικούς ρυθμούς προχωρά πλέον και η διαδικασία δημιουργίας των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), ενώ σημειώνεται ότι, από τον περασμένο μήνα τέθηκαν σε λειτουργία τα πρώτα δύο και μοναδικά, επί της Εγνατίας Οδού των 670 χλμ, βενζινάδικα -ένα σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας-στον Πλάτανο Ημαθίας.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με τον κ. Τσακλίδη, στο αμέσως προσεχές διάστημα πρόκειται να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές στους τρεις διαγωνισμούς που «έτρεξε» η εταιρία για την κατασκευή άλλων τριών ΣΕΑ, σε Ελευθεροχώρι Ηγουμενίτσας, Αρδάνιο Έβρου και Σώστη Κομοτηνής. «Δυστυχώς, κάποιες ενστάσεις που υπάρχουν επί των τεχνικών μελετών καθυστερούν την εξέλιξη της διαδικασίας», τόνισε ο κ. Τσακλίδης, εκφράζοντας ωστόσο την αισιοδοξία του για την άμεση επίλυση των διαφορών που προέκυψαν.
Μάλιστα, τόνισε ότι στόχος είναι τα έργα αυτά να ξεκινήσουν το αργότερο μέχρι τη λήξη του 2010. Υπενθυμίζεται ότι, ο αρχικός σχεδιασμός αφορούσε τη δημιουργία 17 ΣΕΑ, ωστόσο το σχέδιο αυτό εγκαταλείφθηκε, καθώς κρίθηκε ότι είναι υπεράριθμοι κι έτσι πρόκειται να λειτουργήσουν δέκα.
Η ταυτότητα και η ιστορία του έργου
Η Εγνατία Οδός εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα του νομού Θεσπρωτίας και φθάνει μέχρι τους Κήπους του νομού Έβρου. Το συνολικό μήκος της είναι 670 χλμ, ενώ το συνολικό κόστος κατασκευής, ανήλθε στα 5,9 εκατ. ευρώ.
Στις εξυπηρετούμενες περιοχές εντάσσονται οι Θεσπρωτία, Ιωάννινα, Γρεβενά, Κοζάνη, Ημαθία, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Ξάνθη και Ροδόπη, ενώ συνδέεται με τα σύνορα Αλβανίας - ΠΓΔΜ - Βουλγαρίας - Τουρκίας, μέσω εννέα κάθετων αξόνων. Η Εγνατία Οδός διέρχεται από τις πόλεις Ηγουμενίτσα, Ιωάννινα, Μέτσοβο, Γρεβενά, Κοζάνη, Βέροια, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Ξάνθη, Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη.
Συνδέεται με τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης και με τα αεροδρόμια Ιωαννίνων, Καστοριάς, Κοζάνης, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, ενώ συναντά τουλάχιστον 30 τουριστικές και ειδικού ενδιαφέροντος περιοχές.
Στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, ένας από τους δύο σημαντικότερους δρόμους, που κατέληγαν στην πρωτεύουσα Ρώμη ήταν η via Εγνατία, υπερπόντια προέκταση της via Τραϊόνα, διά μέσου του λιμένα της Γναφιάς, που διέσχιζε την Ελλάδα μέχρι τον ποταμό Έβρο. Η Εγνατία περνούσε από το Δυρράχιο, το Λυχνιδό, την Ηράκλεια, την Πέλλα, τη Θεσσαλονίκη, την Αμφίπολη, τους Φιλίππους, το Τόπειρο, τη Μαξιμιανούπολη και την Τραϊανούπολη. Η Εγνατία κατασκευάστηκε μεταξύ του 146-120 π.Χ., πάνω στα ίχνη ενός αρχαίου, προ ρωμαϊκού δρόμου, που εκτεινόταν ανάμεσα στις Αδριατικές χώρες και το Αιγαίο. Η Εγνατία οδός διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο στα βυζαντινά και μεταβυζαντινά χρόνια. Παράλληλα, η Θεσσαλονίκη, ιδιαίτερα από τη μεσοβυζαντινή περίοδο και ύστερα, αποτέλεσε το χώρο των καλλιτεχνικών ζυμώσεων και την αφετηρία των περισσότερων αποστολών προς τους βορειότερους, δυτικότερους και νοτιότερους πληθυσμούς.
Υπενθυμίζεται ότι, το κόστος διέλευσης για τα δίκυκλα και τρίκυκλα διαμορφώνεται σε 2 ευρώ , για τα Ι.Χ. σε 2,80, για τα φορτηγά και λεωφορεία και άλλα οχήματα με λιγότερους από τέσσερις άξονες στα 7 και με τέσσερις ή περισσότερους άξονες στα 10 ευρώ. Ερωτηθείς για το εάν η έναρξη λειτουργίας του σταθμού θα «δώσει και πάλι ζωή» στην παλιά, παραδοσιακή διαδρομή της Καστανιάς, που ναι μεν είναι ευχάριστη, αλλά με στροφές και επικίνδυνη, ο κ. Τσακλίδης τόνισε: «ας πάνε, εμείς απλώς σαν Εγνατία δίνουμε και στους οδηγούς την εναλλακτική διαδρομή».
Στο πλαίσιο αυτό, σημείωσε ότι «είναι δίκαιο όσοι χρησιμοποιούν την Εγνατία Οδό να καταβάλλουν ένα ποσό, δεδομένου ότι μόνο η συντήρησή της, μας κοστίζει 70 εκατ. ευρώ, σε ετήσια βάση».
Για την εγκατάσταση των ηλεκτρονικών διοδίων πρόκειται, άμεσα, το αργότερο μέχρι το τέλος του 2010, να προκηρυχθεί Διεθνής Διαγωνισμός, όπως επισήμανε ο κ. Τσακλίδης, διευκρινίζοντας μάλιστα ότι υπάρχουν και ελληνικές εταιρίες με την αιτούμενη τεχνογνωσία. Το σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων, που θα λειτουργήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στην Εγνατία οδό, πρόκειται σταδιακά να επεκταθεί και σε όλους τους αυτοκινητόδρομους, ενώ στα επόμενα χρόνια αναμένεται να είναι ενιαίο σε όλη την Ευρώπη.
Δέκα οι Σταθμοί Εξυπηρέτησης….και όχι 17
Με εντατικούς ρυθμούς προχωρά πλέον και η διαδικασία δημιουργίας των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), ενώ σημειώνεται ότι, από τον περασμένο μήνα τέθηκαν σε λειτουργία τα πρώτα δύο και μοναδικά, επί της Εγνατίας Οδού των 670 χλμ, βενζινάδικα -ένα σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας-στον Πλάτανο Ημαθίας.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με τον κ. Τσακλίδη, στο αμέσως προσεχές διάστημα πρόκειται να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές στους τρεις διαγωνισμούς που «έτρεξε» η εταιρία για την κατασκευή άλλων τριών ΣΕΑ, σε Ελευθεροχώρι Ηγουμενίτσας, Αρδάνιο Έβρου και Σώστη Κομοτηνής. «Δυστυχώς, κάποιες ενστάσεις που υπάρχουν επί των τεχνικών μελετών καθυστερούν την εξέλιξη της διαδικασίας», τόνισε ο κ. Τσακλίδης, εκφράζοντας ωστόσο την αισιοδοξία του για την άμεση επίλυση των διαφορών που προέκυψαν.
Μάλιστα, τόνισε ότι στόχος είναι τα έργα αυτά να ξεκινήσουν το αργότερο μέχρι τη λήξη του 2010. Υπενθυμίζεται ότι, ο αρχικός σχεδιασμός αφορούσε τη δημιουργία 17 ΣΕΑ, ωστόσο το σχέδιο αυτό εγκαταλείφθηκε, καθώς κρίθηκε ότι είναι υπεράριθμοι κι έτσι πρόκειται να λειτουργήσουν δέκα.
Η ταυτότητα και η ιστορία του έργου
Η Εγνατία Οδός εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα του νομού Θεσπρωτίας και φθάνει μέχρι τους Κήπους του νομού Έβρου. Το συνολικό μήκος της είναι 670 χλμ, ενώ το συνολικό κόστος κατασκευής, ανήλθε στα 5,9 εκατ. ευρώ.
Στις εξυπηρετούμενες περιοχές εντάσσονται οι Θεσπρωτία, Ιωάννινα, Γρεβενά, Κοζάνη, Ημαθία, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Ξάνθη και Ροδόπη, ενώ συνδέεται με τα σύνορα Αλβανίας - ΠΓΔΜ - Βουλγαρίας - Τουρκίας, μέσω εννέα κάθετων αξόνων. Η Εγνατία Οδός διέρχεται από τις πόλεις Ηγουμενίτσα, Ιωάννινα, Μέτσοβο, Γρεβενά, Κοζάνη, Βέροια, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Ξάνθη, Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη.
Συνδέεται με τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης και με τα αεροδρόμια Ιωαννίνων, Καστοριάς, Κοζάνης, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, ενώ συναντά τουλάχιστον 30 τουριστικές και ειδικού ενδιαφέροντος περιοχές.
Στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, ένας από τους δύο σημαντικότερους δρόμους, που κατέληγαν στην πρωτεύουσα Ρώμη ήταν η via Εγνατία, υπερπόντια προέκταση της via Τραϊόνα, διά μέσου του λιμένα της Γναφιάς, που διέσχιζε την Ελλάδα μέχρι τον ποταμό Έβρο. Η Εγνατία περνούσε από το Δυρράχιο, το Λυχνιδό, την Ηράκλεια, την Πέλλα, τη Θεσσαλονίκη, την Αμφίπολη, τους Φιλίππους, το Τόπειρο, τη Μαξιμιανούπολη και την Τραϊανούπολη. Η Εγνατία κατασκευάστηκε μεταξύ του 146-120 π.Χ., πάνω στα ίχνη ενός αρχαίου, προ ρωμαϊκού δρόμου, που εκτεινόταν ανάμεσα στις Αδριατικές χώρες και το Αιγαίο. Η Εγνατία οδός διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο στα βυζαντινά και μεταβυζαντινά χρόνια. Παράλληλα, η Θεσσαλονίκη, ιδιαίτερα από τη μεσοβυζαντινή περίοδο και ύστερα, αποτέλεσε το χώρο των καλλιτεχνικών ζυμώσεων και την αφετηρία των περισσότερων αποστολών προς τους βορειότερους, δυτικότερους και νοτιότερους πληθυσμούς.
apolitistosteki.blogspot.com